TV och reklam

tv
Att sitta tillsammans och se på tv är lite av en kulturell tradition hos många svenskar och det anses vara en av de populäraste media typerna i Sverige. Tv har funnits i Sverige sedan år 1930 då den första televisionen presenterades i Stockholm och har sedan dess blivit vida känt över hela världen. Något som man ofta kopplar ihop med tv är reklam då tv-reklam är den vanligaste formen av reklam. Att sända reklam på tv blev först populärt i Amerika men det första reklam avbrottet skedde i Storbritannien och det var en tandkräm reklam.

Tv-program anpassade sig väldigt snabbt till det nya formatet och reklam blev snabbt integrerad i programmen. Vanligt var att tv-programmen delades in i akter som separerades av reklamavbrott. Ett program som räckte i en timme hade oftast runt 5-4 reklamavbrott och då även reklam innan och efter programmet. Det var vanligt att tv-programmens manus skrevs med reklamen i åtanke.

Antalet som kollar på tv har under senare år stadigt börjat att minska. Detta kan bero på att användingen av surfplattor och online streamingtjänsten netflix har ökat mer och mer genom åren. Nuförtiden är det väldigt enkelt och smidigt att kolla på saker online när man vill, istället för att anpassa sig till ett tv-schema. Online är man inte heller utsatt för reklam i samma utsträckning samt att det finns sätt att kringgå reklam online helt och hållet.

Sök

Kategorier

Arkiv